تفاوت لوله‌های تک لایه و پنج لایه

برای بسیاری از دست‌اندکاران تاسیسات ساختمانی تردید زیادی در چگونگی کارایی و انتخاب میان گزینه‌های لوله‌های تک لایه و پنج لایه وجود دارد.

در این مطلب از گروه صنعتی PTE تولیدکننده لوله و اتصالات به بررسی و تحلیل هریک از این لوله‌ها و تفاوت‌های آنها پرداخته شده است.

تعریف لوله‌های تک لایه و پنج لایه

تک لایه: لوله‌های تک لایه که در بازار با نام پروپیلن معروف است، عمدتا به رنگ سبز بوده و بیشتر در سیستم لوله کشی آب در ساختمان ها استفاده شده و دارای محدودیت در فشار و دما هستند.

پنج لایه: لوله‌های پنج لایه دارای یک لایه فلزی در میان دو لایه پلیمری می‌باشد به این ترتیب که از داخل به خارج شامل یک‌لایه پلیمر، چسب، آلومینیوم، چسب و یک‌لایه پلیمر می‌باشد.

تفاوت

1-ضریب انبساط طولی: لوله‌های تک لایه دارای ضریب انبساط بالایی بوده و طول آن‌ها می‌تواند با توجه به شرایط افزایش یابد.

در لوله‌های پنج لایه به دلیل وجود لایه آلومینیومی این امر ممکن نیست و از ضریب انبساط کمتری برخوردار هستند.

2-مقاومت در برابر پوسیدگی: هر دو این لوله‌ها در برابر پوسیدگی مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهند و به آسانی دچار خوردگی نخواهند شد.

3-وزن: هر دو نوع لوله وزن بسیار سبکی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. این مورد جز ویژگی‌های مثبت هر دو لوله به شمار می‌رود.

4- مقاوم در برابر نفوذ اکسیژن: اگر اکسیژن به لایه درونی لوله راه پیدا کند، سبب اکسیدن شدن آن می‌گردد.

لوله‌های تک لایه در برابر این نفوذ اکسیژن مقاومت خیلی خوبی از خود نشان نمی‌دهند و به نور هم اجازه نفوذ می‌دهند که به مرور زمان سبب تغییر بو یا مزه آب خواهد شد.

در لوله‌های پنج لایه به دلیل وجود یک لایه آلومینیومی، اکسیژن به لایه داخلی ورود نمی‌کند و به طور کلی هیچ تغییری در مزه و رنگ آب دیده نخواهد شد.

5-انعطاف پذیری: لوله‌های پنج لایه نسبت به نوع تک لایه از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و به راحتی می‌توان به آن‌ها شکل بخشید.

این نوع لوله برای نصب در مکان‌های زاویه‌دار بسیار مناسب است.

لوله‌های پنج لایه و تک لایه

کدام لوله را انتخاب کنید؟

با توجه به ویژگی‌های هر دو نوع لوله و تفاوت‌های آن‌ها، می‌توان نتیجه گیری کرد لوله‌های تک لایه در تمامی مناطق آب و هوایی کاربرد خواهند داشت و گزینه‌ای ایده‌آل برای انواع کارگاه‌ها محسوب می‌گردند اما برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا انتخابی خوبی نخواهند بود.

لوله‌های پنج لایه نکات مثبت بیشتری نسبت به لوله تک لایه دارد. از این لوله‌ها می‌توان در انواع مصارف استفاده کرد، اما هزینه نهایی آن بیشتر از لوله تک لایه خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *